Hotovo. Aupark otvára novú zelenú prístavbu, sľubuje prestíž, udržateľnosť aj najmodernejšie predajne na Slovensku
24. októbra 2024
Aupark definitívne otvára brány novej prístavby. Nákupné centrum tak ohlasuje už štvrtú etapu svojho rozšírenia. Nový priestor s veľkosťou 10 000 štvorcových metrov prináša nové obchody, ale najmä udržateľné riešenia a jednu z najväčších zelených fasád na Slovensku i v Česku. Okrem superlatívov je tu však aj jedna nezodpovedaná otázka.
Výstavbu nových priestorov Auparku sledujeme od začiatku. Ide už o štvrtú etapu rozšírenia Auparku, ktorý prešiel od svojho otvorenia v roku 2001 viacerými fázami. Prvá etapa zahŕňala postavenie samotného nákupného centra, druhá fáza priniesla kiná a v rámci tretej etapy sa postavila 96-metrová kancelárska veža Aupark Tower.
Po 17 rokoch prišla na rad aj štvrtá fáza, ktorá je najvýraznejším rozšírením prémiovej nákupnej galérie od jej otvorenia. Dizajn navrhol architekt Juraj Jančina, ktorý sa podieľal aj na výstavbe pôvodného Auparku. Práce sa začali na jar 2023 vybúraním povrchového parkoviska, pričom hlavná fáza výstavby odštartovala v auguste 2023. Celý projekt bol dokončený na jeseň 2024, teda presne pred otvorením, ktoré je pre verejnosť naplánované na štvrtok 24. októbra 2024.
Unikátna zelená fasáda pri diaľnici
Novú prístavbu Auparku si už dnes všimol pravdepodobne každý, kto cestuje z Petržalky do centra alebo späť. Masívna trojpodlažná budova ja napojená na pôvodné nákupné centrum a spája v sebe niekoľko jedinečných riešení. Prvým, viditeľným na pohľad, je zelená fasáda, ktorá podporuje biodiverzitu v tesnej blízkosti diaľnice na Einsteinovej ulici.
Aupark od začiatku komunikuje, že ide o najväčšiu realizáciu tohto druhu na Slovensku i v Česku. Architekti skombinovali prírodné prvky a moderné materiály, pričom znovu využili oceľ aj sklo z pôvodnej fasády. S plochou viac ako 600 štvorcových metrov a 40 000 rastlinami vychádza fasáda z konceptu prepojenia prírody s architektúrou. Inšpiráciu čerpá zo Sadu Janka Kráľa, ktorý sa nachádza neďaleko.
„Tím investorov s hlavným architektom vytvorili stavbu pre novú klimatickú dobu. Jej zelená fasáda nielen chladí budovu a okolie, ale aj čistí vzduch a radikálne znižuje hlučnosť,“ spresňuje Libor Musil, zakladateľ spoločnosti LIKO-S, ktorá stojí za zelenou fasádou. Tá prinesie aj mnoho pozitívnych účinkov na okolie – ročne zachytí približne 1050 kg CO2 a zlepší mikroklímu v okolí budovy.
V lete sa zníži prestup tepla, čím pomôže ochladzovať budovu a zníži potrebu využívania klimatizácie. Zavlažovanie zlepší vlhkosť vzduchu a spríjemní tak prostredie pre návštevníkov. Fasáda zároveň absorbuje hluk a zníži jeho prestup do vnútorných priestorov. Pomáha aj zachytávať prachové častice, čím čistí vzduch, a poskytne útočisko pre hmyz.
Nová zelená fasáda bude i ťahákom pre verejnosť, pretože človek sa jej jednoducho chce dotknúť. Aupark na tento fakt myslel, a preto dal v chodníku popri obvode fasády vysadiť lúku. Bude v ekorastri, čo umožní zachytávať dažďovú vodu. Lúka má byť vysoká vyše 30 centimetrov, čím zároveň splynie s fasádou. Údržba sa bude vykonávať dvakrát ročne, zeleň je napojená na automatický zavlažovací systém, ktorý využíva dunajskú vodu zo studne.
Solárne panely, recyklácia materiálov aj špičkové technológie
Zeleňou sa to však nekončí. „Cieľom výstavby bolo maximálne recyklovať a opätovne využiť všetky dostupné materiály. Pôvodná zasklená fasáda sa rozobrala a jej časti sme využili v novej fasáde. Toto riešenie nielen znížilo náklady, ale aj pomohlo minimalizovať uhlíkovú stopu. Opätovne sa využilo aj pôvodné osvetlenie pri vstupe, niektoré zariadenia a vonkajšia dlažba,“ povedal Michal Smolák, Development Manager Auparku Bratislava.
Nová budova je vybavená špičkovými technológiami na riadenie vzduchotechniky, chladenia a optimalizáciu energetickej spotreby. Kvôli úspore prevádzkových nákladov preberá novostavba časť chladu od pôvodného Auparku. K energetickej efektivite prispieva fotovoltická elektráreň s výkonom 150 kWp na streche budovy.
Aupark získal aj energetický certifikát s hodnotením A pre celkovú spotrebu energie a A0+ pre primárnu spotrebu energie – teda najvyššiu energetickú hospodárnosť v rámci certifikátu. Zo staveniska sa vytriedilo 13 000 ton zeminy, ktoré sa využili v inom projekte na západnom Slovensku.
Jednou z hlavných výziev bola výstavba na mieste bývalého parkoviska, čo si vyžadovalo presunutie viacerých infraštruktúrnych sietí. Pôvodné povrchové parkovacie plochy pre návštevníkov, ktoré sa nachádzali na mieste aktuálnej stavby, sa presunuli do podzemia. Nachádza sa v ňom 79 nových parkovacích miest, ktoré sú prepojené s existujúcimi parkovacími plochami.
Vyšší komfort pocítia aj chodci vďaka novému vstupu do prístavby, ktorý je bližšie k zastávkam MHD. Aupark však práce nezameral len na nové priestory, ale aj na tie existujúce. Vynovené boli kinosály Cinema City, dostupný je aj nový informačný stánok od výtvarníka Petra Machatu a opravili priestor pred hlavným vstupom z Einsteinovej ulice. Práce sa dotkli aj pôvodnej fasády Auparku, podstúpila „repas“.
Okrem toho je novinkou zánik typického červeného loga, ktorým bol Aupark dlhé desaťročia typický. Namiesto neho bolo osadené biele logo s čiernym nápisom. „Táto kombinácia farieb sa nám zdala lepšia. Bielo-čierna je ľúbivejšia, avšak v reklamnej kampani sa stále držíme červeného loga,“ argumentoval Aupark. S novým vizuálom prišiel architekt Juraj Jančina.
Najmodernejšie predajne na Slovensku
Rozšírenie Auparku zahŕňa 9 999 štvorcových metrov hrubej podlahovej plochy, z čoho 7 756 štvorcových metrov je určených na nové obchodné jednotky vrátane značiek ako RESERVED a Zara, ktoré tu otvorili svoje najmodernejšie predajne na Slovensku. Vylepšená bude aj predajňa H&M.
Priestory Zary však nebudú len najmodernejšie, ale aj najväčšie. Plocha je vyše 3 860 štvorcových metrov a zákazníci sa môžu tešiť na vynovený imidž, väčšie plochy na prezentáciu produktov a vysokú kvalitu zákazníckeho servisu. Návštevníci si po novom môžu rezervovať skúšobnú kabínku, vyzdvihnúť online objednávky v predajni do dvoch hodín a pripravené budú aj samoobslužné pokladne.
Redakcia ASB mala možnosť exkluzívne nahliadnuť do interiéru novej prístavby. Spomenuté predajne disponujú vysokým štandardom, či už dlažby a stien, alebo stropných podhľadov, ktoré sú dizajnovo tvarované. Pre predajne Zary je typická jednoduchosť priestorov, čo je prítomné aj v Auparku, avšak s lepšími technológiami a dizajnovým zariadením.
Návštevníci sa tak dočkajú takmer všetkých značiek skupiny Inditex – Stradivarius, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear a Zara. Ďalšie prevádzky majú v budúcnosti pribúdať, pôjde aj o reštaurácie.
Zdroj : ASB